Beszédes címke a palackon: a borász üzenetével

A borkedvelők nedűválasztása eshet termelői vidékre, pincészetre, a szőlő fajtájára, az érlelés módjára. Ebben segítenek eligazodni a palackok címkéi, amik egy új vásárlási szempontot is kínálnak. A beszédes borcímkék különféle hangulata is dönthet arról, mit is iszunk. A palackozás trendjéről Nyerges Márton szőlész-borász szakmérnökkel beszélgettünk a budai Borirodában.
A mai palackok címkéi igen beszédesek. Különféle hangulatot árasztanak. Olyannyira, hogy aki nem szereti az alkoholt, vagy nem borpárti, annak is érdekes lehet megnéznie a választékot, mert a mai palackok igencsak impulzívak. Egyik flaskáról a másikra téved a szem: van visszafogottan elegáns, ahogy harsány is, találunk humoros vagy éppen bájos, de szívbe markoló és meglepően találó feliratot is, már ami az alkalmat illeti, amihez ajánlja a pincészet a bort. Színes üvegek, változatos formák, különféle zármegoldások, fantáziadús címke-feliratok és grafikák jelzik a vásárlónak, mit rejtenek a palackok.
Beszédes címke a palackon: a borász üzenetével
Tavaly karácsony előtt, a férfi olvasóinknak kedveztünk azzal, hogy nekik szóló ajándékötletekkel rukkoltunk elő. (ITT olvasható a cikk) Akkor ismertük meg a Boriroda, bolt és bár kínálatát, ahol Európa klasszikus borai testközelbe kerülnek. Szakértelmük nem volt vitás, így most is hozzájuk fordultunk címkézés kérdésében.
– Ezek tulajdonképpen üzenetek. Maga a borász az, aki közölni szeretné velünk mire számíthatunk. Összehangolt, tudatos tervezés van mögötte, gyakran saját grafikussal dolgoznak a pincészetek – tudjuk meg Nyerges Márton szőlész-borász szakmérnöktől, akivel a Boriroda hűtőszobájában állva szemrevételezzük a választékot, ahol 16 fok van. Már nyúl is az első palackhoz, egy tradicionális pincészettel kezdünk.
Visszafogottan elegáns címke jelzi, hosszú évtizedekre nyúlik vissza a történetük. Az olasz Pieropant 1880-ban alapították, az azóta már öt generációra visszanyúló családi vállalkozásban mai is személyesen kezelik a szőlőt. A Soave Classicot-ot az 1900-as évek elejétől készítik, címkéjének csak a kétharmadát foglalja el a grafika. Ugyanilyen elegáns a Calvarino és a La Rocca névre hallgató borok címkéje is. Márton rámutat, e kettőnek a dombornyomásból is kivehető a nevük: – Ezzel is jelezni kívánják, hogy mennyire gazdag kínálatról van szó. Kiderül, a Pieropan első címkéje 1971-es, vagyis attól az évtől van piacon a bor.
– Szerinted, ez régi vagy új palackozás? – kérdezi ezután Márton, mutatva az egyik legdíszesebb címkéjű Ruberpanra, a név jelentése: rubinvörös, ami nem csak a színére, hanem a bor testességére is utal. Megtévesztő a gazdag címke, mert kiderül, hogy nem egy tradicionális, hanem egy viszonylag új borról van szó. 2003-tól palackozzák, a tengerszinttől 500 méterre fekvő ültetvényről termett gyümölcsből. Még mindig a Pieropannal maradva, a borász most két meglepően más megjelenésű palackot mutat: a fekete üvegű Amarone egy erős vörösbort rejt, ami három év érlelés után kerül a palackba, míg a piros színű Ghes egy pezsgő rozét, ami a csillogó rózsát színében és ízében is visszatükrözi.
– Ez is egy bevett szokás, hogy a különféle bortípust, vagy minőséget más üveggel, esetleg más címkével, különböztetik meg a borászatok – avat be a kulisszatitkokba Márton.
A bor van az emberért
Bort, vagy borfogyasztási eszközt ajándékba adni mindig jó választás, ám őrizgetni a drágább borokat kevesen tehetik meg. A borászt arról kérdezzük, hazánkban mennyire divat borba fektetni a pénzt? – Nagyon új terület, amikor félreteszünk egy bort, át kell gondolnunk azt is, hogy az ital az üvegben is tovább él. Nem mindegyik alkalmas a tárolásra. A magyar borok kevese alkalmas befektetésre. Évszázados hagyományaink vannak a borkészítés területén, de nagyon kevés a nagy múltú és töretlen történetű pincészet. A Szepsy a legrégebbi, 1571-től termelnek Tokajban, aszúborral kezdték. Erről az 1571-es borról van az első írásos emlékünk.
– De a bor van az emberért, és nem fordítva – hangsúlyozza Nyerges Márton, majd elém rak néhány palackot a negyven év feletti szőlőtőkékről szüretelt borokból.
A Szepsy palackok nagyon visszafogott címkékkel vannak ellátva. A Furmint és a Thurzó nyakukon dombornyomással is jelzik a vidék helyszínét: Tokaj. Palackjaik alul szélesebbek, kivéve a Király hárslevelűét, ami egy hosszú keskeny üvegbe van töltve. A Szepsy Úrágya furmint legalább olyan különleges bornév, mint a Bányász furmint, és a név itt a területre utal, mint a legnemesebb Burgundi boroknál. Egytől egyig üvegdugósak.
Dugó, fadugó, üvegdugó
A palackzáródások mellett sem megyünk el szó nélkül, a borásztól megtudjuk, hogy az egyre elterjedőbben lévő csavaros megoldás nem jelent feltétlenül rossz minőséget. Példaként említi a minimalista címkéjű Böjt Pincészet tételeit. Az egyféle fehér, és a kétféle vörösborokból évente negyvenezret palackoznak. A fehérboron a címke papírja fehér, míg a vörösboron fekete, rajta a BÖJT felirat, lefelé néző Ö betűvel olvasható. – A csavarzáras technológia azt jelzi ebben az esetben, hogy különösebb készültség nélkül könnyen fogyaszthatók egy kerti partin is, miközben egy jó borral van dolgunk – van a segítségünkre Márton.
Éles váltás következik, Márton egy nagyon elegáns és bizony drága palackot nyújt felém. A habzó borok, azaz a pezsgők egyik különlegességét egy Henri Giraud champagne-t, aminek, akárcsak a nagymamám nagy becsben tartott szörpjeinek, bizony csatos a dugasza! A borász elmondja, hogy 1887-ig a Champagne régióból származó borokat „Aÿ boroknak” hívták, és ezen időpont után „Champagne” elnevezést kaptak. Ezen a mitikus földön a szőlő mély mésztartalmú talajban gyökerezik, hogy kivonataiból kivételes ásványi és virágos kifejezéseket lehessen a borba tölteni.
Megtudom, a Grand Cru egyfajta területosztályozást jelent, ami a Champagne régió legkülönlegesebb dűlőit jelzi. Mindösszesen 17 falu határában található Grand Cru terület. A 3000 hektárnyi területnek csak 8,5% – a mondható Grand Cru vidéknek. Az olvasóknak elárulom, igazán különlegesnek érzem magam ebben a pillanatban, mert eme valóban exkluzívnak mondott „Champagne” pezsgők egyike van a kezemben! (Máris nem fázom annyira a hűtőszobában!)
Letisztult címke, nehéz üveg. – Henri Giraud nagyon környezettudatos biogazdálkodást folytat. A szőlőtermesztéstől a palackozásig mindenben a természetességre törekszik. Még a díszcsomagolásában is az újrahasznosítás híve. Természetes boraik organikus forrásból származó szőlőből, spontán erjedve készülnek, ráadásul kén nélkül, szinte beavatkozás-mentesen – fogalmaz a borász.
James Bond – a legdrágábbak egyike
A Boriroda egyik legdrágább portékája nem kérdés, hogy a James Bond sorozatból ismert champagne a Bollinger borászattól, amit mindig a 007-es körül megforduló csodaszép nők fogyasztanak. A nemes nedű üvege színtiszta elegancia, a címkéje csupán letisztult feliratból áll, de felette külön látható az angol királyi udvari beszállítóknak járó címer. Egy pillantás elég, hogy tudjuk, valódi különlegességgel van dolgunk. Igen, drága! Nagyon!
A Ricasoli spanyol borok is kimondottan szépek a szemnek. A palackok törzsét szinte egészében takaró címkék nem túl díszítettek, viszont nagyon szép a grafikájuk. Hasonlóan a Bollinger borok címkéihez az üzenet itt is egyértelmű: prémium élményt kínálnak. Természetesen mindkét borhoz saját díszdobozt lehet vásárolni, amiknek kivitelezése külön történetet mesélnek el, minden részletére külön odafigyeltek. Valóban különleges alkalmakra szólnak.
Szőlőspecifikus pohár
És ha már itt tartunk, amennyiben különlegesebb alkalomra szeretnénk bort vásárolni, nem hagyatkozhatunk csak a címkékre, akkor sem, ha azok valóban nagyon beszédesek. Érdemes szakértőhöz fordulni. A Boriroda tulajdonosa, Dura Emese éppen olyan szenvedély beszél nekünk a borfogyasztás menetéről, a szőlőspecifikus poharakról, a dekantálásról, mint a borász a címkézésen túl az eljárásról, a szőlőtőkék védelméről, az érlelésről vagy éppen a palackozásról.
Kiderül, szervezhetünk a Borirodába randevút, baráti találkozót, csapatépítést, osztálytalálkozót vagy egy családi eseményt akár, csalódás nem érhet bennünket, ígéri. És nem kérdőjelezzük meg neki. A Boriroda amilyen letisztult, olyan különleges hely. Már csak azért is, mert bátran kérdezhetjük a szakértőt a beszédes címkékről a palackon, hogy tisztában legyünk az adott pincészet, borász üzenetével, továbbá azzal is, milyen élmény a megfelelő pohárból inni egy bort, és hogyan kell azt kínálnunk, hogy valóban tökéletes ízharmóniában lehessen részünk. A kételkedés gyanújával kipróbáltam, így valóban elmondhatom, teljesen más íze van ugyanannak a bornak, a szőlőhöz passzoló kehelybe kitöltve.
A Szoknya és Nadrág személyes kedvencei – beszédes borcímkék
A Boriroda, európai prémium borászatainak különleges kínálatain messze túl, vannak személyes kedvenceink, olyanok is, amikre első körben a megjelenésük, avagy a fantázianevük miatt figyeltünk fel. Éttermekben, borkereskedésekben vagy éppen a nagyáruházak polcain. Nem mondjuk, hogy mindegyik ízlett is, de nem hagyhattuk ki őket, a beszédes címkék bizony kóstolásra szólítottak fel bennünket itt a Szoknya és Nadrág Magazinnál:
Ilyen például a Rólad szól! Szöllősi rosé, a Szekszárd völgyeiből palackozott Tündérrózsa, a Petrény Egri Csillag, avagy a Tüske pincészet 2016-os Cabernet Franc-ja, a fekete madár grafika miatt. Felfigyeltünk a Béla és Bandi borain a traktorok grafikáira, és nemkülönben az Arias Birtok – Pécsely palackjaira, amiknek a gyönyörű állatos címkéi mellett nem lehet vásárlás nélkül elhaladni. És nem is bánjuk meg a választást!
A Takler Flört nevezetű borának egyszerű címkéje is feltűnő, a póznán ülő szerelmetes madarakkal.
Beszédes borcímke a Villa Tolnaytól a Névtelen Cuvée, ami nevével ellentétben nem egy jellegtelen bor. A Strommer Hétvége fantázianevű Rosé Cuveéje is jó választás volt a nyár közepén, fröccsnek tökéletes volt.
A neve miatt kóstoltuk Dúzsi Tamás Birtokbor-át, a Nyakas Pincészetétől az Aligvárom fehér házasítását, ami a csirke-egytálételhez tökéletesen passzolt. A gyönyörű nevű Figula Bella Róza Roséját nem lehet kihagyni, azért sem, mert nem egy megszokott rosét takar. Ahogy a Folly Arborétumtól a Boróka nevű lett kedves a szívünknek, találó a borászat megfogalmazása, miszerint a nedű egy fenyőmúzeum. Ugyancsak tőlük nagyon tetszetős a Buboréka Rosé gyöngyözőbor, ami már megjelenésében igazán nőknek való bor. Ami nem véletlen, a Follya Arborétum borászai nők: Folly Judit és Réka, akik héthektáros szőlőkertjükből hozzák ki ezeket a csodákat.
Hasonlóan nem kell magyarázni miért tetszhetett meg nekünk Káli Balázs Szürkebarát narancsbora, ajánljuk, nem szabad kihagyni. Ahogy a St.Andrea/Lőrincz György borai is a nevükkel beszélnek: “Szeretettel”, Boldogságos, Csakegyszóval, Akutyafáját és nem utolsó sorban az Áldás, nemcsak érdekes nevűek, hanem finomak is. A Kovács és Lánya Borászat is rendkívül izgalmas elnevezéseket használ: Fajzat birtokbor, Kisfrancia és Zitakötő prémium tételek, na meg a Gavallér. A neveken túl a pincészet monogramja is különlegessé teszik a külcsínt. Ami a belbecset illeti, eláruljuk, nyugodtak lehetünk afelől is.
Gere Tamás Páratlan elnevezésű bora is megragadott bennünket, annál is inkább, mert szintén szép címkéje van. A parafadugója is míves, bár ez csak felbontás után látszódik. Annak, aki szereti a száraz bort, külön ajánljuk.
S végül, de nem utolsó sorban, említenénk mg az Egri Korona Borház palackjait. Elegáns címkék, finom nedűk. Mi kedveljük a Pinot Noir, a Cabernet Frank, a Cabernet Sauvignon és Vörös Harmónia kiadásokat. Továbbá a különleges Grand Selection Egri Csillagok borcsaládot, amiknek neveit a jól ismert egri várvédők ihlették: Dobó István, a hős várkapitány, Bornemissza Gergely hadnagy, Dobó Katica, Cecey Vicuska, Jumurdzsák és Sárközi borokat.
Szerző: Polgár Ágnes